2019/ 08 / 25

卒業論文

有限オートマトンを用いてボードゲームのルールを記述する言語の設計

卒業した大学で書いた卒業論文です。

以下論文概要から抜粋。

近年,将棋や囲碁などのボードゲームをプレイする人工知能が注目を浴びているが,ゲームのクオリティを評価することに関する研究は少なく,人間にとってゲームが面白いかという主観的な指標を評価することは難しい.
もしゲームのクオリティをコンピュータが正確に評価できればゲームをデザインする効率の向上が見込める.
非電源ゲームを制作する多くのゲームデザイナーはルールの検証や拡張のためにプロトタイプを制作するが,そのためには多くの時間と材料を要する.
一方デジタルゲームにおいては比較的容易に検証や拡張が可能であり,エージェントを用いてテストプレイを自動化できる.
そこで本稿ではボードゲームデザイナー向けにボードゲームのルールを記述するビジュアルプログラミング言語を設計した.
本言語はコンポーネントの状態で構成される有限オートマトンによってゲームを表現し,状態遷移図によりルールを可視化することでプログラミングに慣れていないデザイナーにとって実装しやすい.

Agents that play board games like shogi and go have recently been developed greatly.
However, there are few studies which focus on evaluating quality of game, it is so difficult to evaluate an subjective index of “how human players enjoy games.”
If we find a method that evaluates the quality of a game correctly, efficiency of designing games will be improved.
Every board game designer makes a prototype of a game to verify and extend rules of the game, but it takes the designer time and materials.
On digital games, the verification and extension are easier and it is possible to make agents test playing the games.
In this paper, the author designed a visual programming language of describing rule sets of board games for such game designers.
A game description in the language consists of Finite State Machine, a set of component’s states, and the state transition diagrams makes it possible to visualize rules so that game designers that are not familiar with programming can design games easier.

現在は卒業したためこの研究は続けていません。

関連研究であるGeneral Game Playingについてはこちらにまとめてあります。

本稿の剽窃は禁止です。引用する方は私にご連絡いただけると幸いです。
Do not plagiarize my paper. I would appreciate your message if you quote it.